EFFEKTIV ÅTERKOPPLING I SKOLAN

Byggt på John Hattie, James Nottingham, Carol Dweck & Joan Walker, Några av de främsta namnen i pedagogisk & psykologisk forskning.

Återkoppling och formativ bedömning är något av det mest effektiva som finns för att höja elevernas resultat har forskningen visat. Vad är skolan egentligen utan återkoppling? Men hur gör man den effektiv – och vad är ineffektivt?

Återkoppling till eleverna

När ska man återkoppla? Vad ska man återkoppla? På vilka olika nivåer kan återkopplingen ges? Vilka är de tre nyckelfrågorna? Är all återkoppling positiv? Är det bra att ge beröm till hela klassen? Hur uppfatta eleverna återkopplingen? Vilken återkoppling får eleverna av andra elever? Får eleverna mer återkoppling av andra elever än av läraren? Hur säkerställer man att återkopplingen uppfattats rätt? Hur kan vi se till att mängden återkoppling ökar när den är så effektiv och tiden kort? Hur hjälper vi eleverna att bli sina egna ledare och återkoppla till sig själva? Hur ska vi motivera eleverna?

Till lärarna

Men det är inte bar eleverna som behöver återkoppling. Ändå mer effektivt för att höja resultaten är att ge lärare bra återkoppling. Hur kan det gå till?

Detta är några av frågorna som besvaras under en rafflande välillustrerad föreläsning med inslag av övningar och filmer.

Utbildningsprogrammet är framtaget av NET:s Kursledare

nils eric tedgård

Nils-Eric Tedgård

Leg. psykolog och började sin psykologbana med att studera SAS förändringsprojekt ”Riv pyramiderna” under ledning av Jan Carlzon. Han har dessutom lett förändringsprojket i skolan, har skrivet två böcker om kommunikation på Liber förlag, varit referens åt Skolverket, samarbetet med LR, debatterat skolan på Brännpunkt i SvD, mm.