SJÄLVKÄNNEDOM FÖR LÄRARE

En dag om dig som du inte glömmer

Varför lever uttrycket ”känn dig själv” kvar ända sedan grekernas tid? Naturligtvis för att det är en så avgörande faktor för varje människa. Inte minst så för en lärare vars dagliga värv handlar om kommunikation och samspel – och inte minst i relation med barn och ungdomars ofta knivskarpa blickar.

Blinda fläckar skapar problem

När får vi problem och vad får vi problem med? Jo, ofta med saker hos oss själva som vi är blinda för – våra blinda fläckar – och det är just för att de är blinda fläckar vi får problem. Ibland kan de ha att göra saker som varit svåra för oss under uppväxten. Andra gånger handlar det om något vi är så vana att vi gör så att vi uppfattar det helt enkelt som normalt just därför. Men andra kanske inte tycker det.

Kroppsspråk och tonläge är viktigare än man tror

Till det som vi uppfattar som normalt hör också kroppsspråket. Kroppsspråket och tonläget är cirka 80 procent av budskapet. Vad säger du med ditt kroppsspråk och ditt tonläge. Har du frågat någon? Vad tror du själv? Jag är väl ganska normal? Som psykolog kan jag säga att jag aldrig träffat en normal människa. Alla har vi våra egenheter.

Studiedag för lärare

Denna studiedag handlar om att på ett spännande och utmanande och roligt sätt ägna en hel dag åt dig!

Studiedagen är en blandning av föreläsning, film, övningar och reflexion. Ingen ska gå över sina gränser för vad som man vill lämna ut av sig själv och sina tankar – samtidigt som vad du får ut kommer mycket beroende av vad du lägger in. Studiedagen förebereds med enkäter till eleverna och några kollegor resultatet tas med studiedagen. Det finns dock inga krav på att du ska dela med dig av vd du fått för feedback den vägen.

Var säker på en sak – du kommer inte lämna denna dag oberörd. Var också så säker på att det vi tar upp på verkar ditt arbete. Kanske blir studiedagen en viktigt steg för att åstadkomma det transparent klassrummet som Hattie talar om, där hela kollegiet samarbetar med feedback allt i syfte att utveckla skolan.

Huvudmoment

I samtliga övningar ingår mallar och stödmaterial

  • Hur uppfattar eleverna min undervisning?
  • Hur uppfattar mina kollegor mig?
  • Självanalys
  • Feedback i par
  • Gruppsamtal utifrån ett antal frågeställningar

Aspekter som vi berör

  • Hur uppfattar eleverna din undervisning?
  • Vad vet du om resultatet av din undervisning?
  • Vad är dina styrkor / svagheter?
  • Vad brukar går bra för dig i mötet med elever och annan personal?
  • Vilket är ditt förhållande till auktoriteter?
  • Varföre valde du att bli lärare?
  • Vilka är dina drivkrafter?
  • Är det samma drivkrafter som när du en gång valde ditt yrke?
  • Hur är det att prat med dig?
  • Hur strukturerad är du?
  • Hur är det att prata känslor med dig?
  • Hur är det att prat arbete med dig?
  • Hur påverkar ditt kön samtalet?
  • Vilka är dina livspositioner? (Begreppet förklaras under föreläsningen.)
  • Vad säger ditt kroppsspråk?
  • Vad säger din klädsel?
  • Hur påvekar gruppen dig och hur påverkar du gruppen?
  • Vilka grundantaganden har du gjort om livet/ om skolan?
  • M.M.