HATTIE OMSATT I PRAKTIKEN

Höj undervisningskvalitén med läraren i fokus

Efter att en stor våg av Hattie sköljt över svensk skola tror många att vi tagit tillvara hans lärdomar ute på skolorna och kanske till och med lyckats omsätta dem. Detta är inte vår bild. Frågan blir hur vi omsätter den viktigaste slutsatsen av Hatties forskning, att den absolut mest avgörande faktorn är lärarens arbete i klassrummet – och hur tar vi tillvara Hatties svar på hur undervisningskvalité kan höjas.

Läraren är den främsta faktorn för elevens resultat

Alla vill ha goda resultat, kvalitet, i skolan men det verkar svårt att nå samstämmighet kring hur det ska gå till. Det unika med John Hatties forskning är att den utgår från data som är så omfattande att man måste förhålla sig till den. Hattie vänder upp och ner på debatten. Han visar att små klasser, läxor, lärarutbildning och andra faktorer som hållits heliga inte har någon större inverkan på elevers lärande. Vad som däremot spelar roll är läraren, synen på lärandet och fokus på strategier för lärande.

Vilka egenskaper gör skillnad för ökat studieresultat?

John Hatties forskning fokuserar på påverkansfaktorerna för lärandet, det vill säga vilka egenskaper i undervisningen som verkligen gör skillnad för elevernas studieresultat. Han talar om det synliga lärandet. Ordet ”synligt” syftar på att göra elevens lärande synligt för lärarna och göra tydligt vad det är som gör att de lär sig. Det handlar också om att göra undervisningen synlig för eleverna så att de kan bli sina egna lärare. En kunskap i det livslånga lärandet. Synlig undervisning och synligt lärande sker när läraren och eleven, var och en på sitt sätt tar reda på om, och i vilken utsträckning man nått det uttalade och transparenta och lagom utmanande målet.

Målmedveten övning och återkoppling

Synlig undervisning och synligt lärande sker när det förekommer målmedveten övning som syftar att bemästra målet, när återkoppling ges och efterfrågas och när det finns aktiva, passionerade och engagerade människor, lärare, elever och kamrater som deltar i lärandet. När läraren ser lärandet ur elevens ögon och eleven ser undervisningen som nyckeln till sitt fortsatta lärande.

 Inspirationsföreläsning

Inspirationsföreläsningen ger en introduktion till de viktigaste idéerna i Hatties forskning och de åtgärder som krävs för att uppnå synligt lärande. Här presenteras också en rad praktiska verktyg som kan användas för att stödja eleverna att nå längre. Föreläsning varvas med övningar där personalen får utforska den egna skolans prioriterade utmaningar. (De skola som vill beställa bara denna föreläsning kan naturligtvis stanna här.)

Implementering

Utifrån de prioriterade utmaningar som skolan fastställt ges nu möjlighet att med en anpassade verktyg nå resultat. Under en fastställd period arbetar personalen exempelvis med utvärdera lektioner, mäta elevens upplevelse av lärandet, ge feedback på elevens resultat, mötesteknik eller gemensam planering utifrån läroplanen. Under den fastställda perioden erbjuds grupphandledning och föreläsningar för att utveckla lärandet och säkerställa resultatet.

Uppföljning

För att nå mål krävs uppföljning. Utifrån de prioriterade utmaningar som skolan beslutat om och sedan arbetat med sker en uppföljning och en mätning av resultatet. Processen utvärderas och en plan för det fortsatta arbetet utformas.

Hattie omsatt i praktiken

Utbildningsprogrammet har tagits fram utifrån John Hatties forskning och hans bok Synligt lärande för lärare (2012), docent Lennart Grosins och annan svensk forskning om framgångsrika skolor samt James P Kotters forskning kring förändringsarbete. Det är ett praktiskt arbete för att omsätta Hatties tankar i den egna verksamheten. Utbildningsprogrammet omfattar tre delar plus ett arbetsmaterial som ger fördjupad kunskap i Hatties forskning samt en vägledning i hur skolan kan identifiera de mest prioriterade påverkansfaktorerna för att utveckla lärandet bland eleverna.

Utbildningsprogrammet är framtaget av NET:s Kursledare

nils eric tedgård

Nils-Eric Tedgård

Leg. psykolog och började sin psykologbana med att studera SAS förändringsprojekt ”Riv pyramiderna” under ledning av Jan Carlzon. Han har dessutom lett förändringsprojket i skolan, har skrivet två böcker om kommunikation på Liber förlag, varit referens åt Skolverket, samarbetet med LR, debatterat skolan på Brännpunkt i SvD, mm.

ulrika sedell

Ulrika Sedell

Fil kand i vuxenpedagogik med fokus på ledarskap och organisationsutveckling. Ulrika har under 15 år arbetat med strategi och utvecklingsfrågor inom skola och näringsliv, som VD för flera ledarskapsbyråer, ansvarig för utbildningsfrågor på Lärarförbundet och som konsult. 2015 gav hon ut den hyllade boken ”Bortom glastaket” om kvinnligt ledarskap.